Program ,,Aktywny Samorząd” Obszar E
pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Przysusze informuje, iż do programu „Aktywny samorząd” wprowadzone zostało nowe zadanie – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej - Obszar E.
Adresatem wsparcia jest osoba posiadająca stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności (do 16 roku życia), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielonego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Celem programu „Aktywny samorząd” (Obszar E) jest zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej pod koncentratorem tlenu lub respiratorem.
Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we wysłanym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej- wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnianiu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
- bezpłatna infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub
- sow@pfron.org.pl
Wsparcie wyniesie 100 zł miesięcznie, a okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię w ramach jednego wniosku nie będzie dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Refundacja może obejmować koszty poniesione po 1 lipca 2024. Program nie przewiduje wkładu własnego.
Przykładowo:
- jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł)
- jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł);
- jeśli złożysz wniosek w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec - grudzień (6 miesięcy – 600 zł);
- jeśli złożysz wniosek w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
- z użyciem podpisu elektronicznego,
- za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
- możesz też wypełnić wniosek w systemie SOW, wydrukować go i podpisać oraz przekazać w wersji papierowej do Realizatora programu.
Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki
Pierwszy termin naboru wniosków w SOW rozpocznie się dnia 28 października 2024 r. i potrwa do 30 listopada 2024 r.
Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wnioski. Sprawdź czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.
Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem,
lub
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę
Wnioskodawca zobowiązany jest do:
1. Wskazania we wniosku okresu objętego refundacją kosztów opłaty za energię, przy czym okres nie może być dłuży niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące;
2. Wskazania numeru rachunku bankowego wnioskodawcy, na który zostaną przekazane środki PFRON,
3. Załączenia do wniosku zaświadczenia potwierdzającego korzystanie ze świadczenia w ramach ośrodka leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej, zgodnie ze wzorem określonym w SOW;
4. Załączenia do wniosku orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia);
5. Nie zapomnij, aby we wniosku:
a) wpisać prawidłowy numer PESEL – przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany, b) wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek, c) złożyć wszystkie wymagane oświadczenia tj.:
- o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem; - o użytkowaniu koncentratora tlenu lub respiratora w okresie, za który przysługuje dodatek; - o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku; - o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalającej na uzyskiwanie informacji na odległość ( w kontaktach telefonicznych lub on-line); - o przyjęciu do wiadomości i stosowania, ze złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty); - o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy; - o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
Druk wniosku wraz z załacznikami jest dostępny w zakładce Aktywny samorząd i w formie elektronicznej w systemie SOW.